en dan is het eindelijk zover, de dag waar we al zo lang naar toe werken.
De transplantatie! Volgende week vrijdag gaat mijn nier in Ruben zijn lijfje!

“Ben je al zenuwachtig voor de operatie?”
Die vraag komt de laatste tijd veel voorbij en daar antwoord ik (nog) steeds Nee op. Ik weet zeker dat als je het me volgende week vrijdagochtend vraagt dat het dan een dikke Ja is.
Maar het is nu nog, voor mijn gevoel ver weg. Ik ben nog te druk om alles op mijn werk af te ronden, thuis nog wat dingetjes doen, nog een zaalvoetbalwedstrijdje spelen, dus ik zit nog in het hier en nu. Daar waar ik eigenlijk altijd al zit, ben niet zo’n ver-vooruitdenker. Daar heb ik Mariek voor :).

Ik had eigenlijk verwacht dat de zenuwen gister zouden komen.
Gister had ik een afspraak bij de anesthesist en een informatief gesprek hoe de dag van de opname, donderdag, en de dag van de operatie, vrijdag, zal gaan.
Maar daarna nog geen zenuw te bekennen. Klinkt misschien heel raar maar ik heb er wel ‘zin’ in!  Kom maar op met die geit! Let’s do this!
Het spreekt voor zich dat ik absoluut geen zin heb in de pijn en ongemakken na de operatie. Al helemaal niet om je mannetje aan tig slangen en snoeren te zien op de IC met een grote wond. Om Mariek van mijn bed naar Ruben zijn bed te zien crossen en Noor weer uit logeren te moeten brengen.
Dat ik er ‘zin’ in heb komt doordat we er al vanaf april 2014 naar toe werken en we zijn er klaar mee, en klaar voor.
Tevens heb ik er de volste vertrouwen in dat de operatie van mij en die van Ruben goed zal gaan.
Het is ook het verlangen naar een ‘normaal’ leven. Die komt, als alles goed gaat, met deze transplantatie eindelijk met een grote stap dichterbij.

We weten dondersgoed dat we er nog lang niet zijn en dat de nier een tikkende tijdbom is. Het gevaar van afstoting is altijd aanwezig. Hoelang blijft de nier goed? Is dat na een dag, een week, een maand, een jaar? Niemand die daar een zinnig antwoord op kan geven.
Dus we moeten altijd scherp blijven op hygiëne, als we ergens op bezoek gaan en met zieke mensen om ons heen. Een simpele infectie kan op de nier slaan en de nier de das om doen.  We zullen er vertrouwen in moeten krijgen en die komt ook echt wel naar gelang de tijd vordert dat de nier goed zijn werk blijft doen.

Hoe zien onze dagen er volgende week uit;
Donderdag, 11.00 opname van Ruben op de kinderafdeling G8 Noord en ik op de vaatchirurgie G5 Zuid. De laatste controles worden gedaan, bloedafname, bloeddruk enz.  Iedereen zal bij Ruben en mij langs komen; zusters, zaalartsen, co’s, nefrologen, chirurgen, anesthesisten die controles nogmaals door te nemen en de dag van de operatie door te spreken.
transplantatie
Vrijdag, 8:00, begintijd van mijn operatie. De vaatchirurg zal bij mij 2 sneetjes maken voor de apparatuur om de nier los te snijden.  Als de nier los is, wordt er een grotere snede gemaakt zodat de chirurg met zijn hand de nier kan pakken. (Reken maar dat als de chirurg donderdag zich voorstelt, dat ik even goed zal kijken hoe groot zijn handen zijn) Mijn operatie zal ongeveer 3 uur in beslag nemen. Als de nier eruit is dan wordt deze op ijs gelegd en zal de vaatchirurg de nier prepareren voor plaatsing in Ruben zijn lichaam.

Op het moment dat mijn nier eruit is, zo rond 11:00 / 12:00 uur dan is het de zware taak aan Marieke om Ruben naar de OK te brengen. Erg blij ben ik dan ook, en het geeft mij ook rust dat Gien en Sas de hele dag bij Mariek zullen zijn om haar te vergezellen en te steunen tijdens de lange, en spannende uren wachten.
Dezelfde vaatchirurg die de nier verwijderd heeft, sluit de nier, samen met een kinderchirurg, bij Ruben aan. Zijn eigen nieren blijven zitten en mijn nier zal in de lies geplaatst worden. Daar is er meer ruimte om de nier goed aan te kunnen sluiten op de 2 grote bloedvaten en op de urinebuis. Tijdens de operatie worden er verschillende infusen en katheters aangelegd om de wondvocht en de urine van de nieuwe nier af te voeren en om deze te monitoren. De operatie van Ruben zal ongeveer 4 – 5 uur in beslag nemen.
Na de operatie zal Ruben gelijk naar de IC gebracht worden. Afhankelijk van hoe de operatie is verlopen, wordt hij daar 1 of 2 dagen in slaap gehouden. Hopelijk mag hij na enkele dagen terug naar de kinderafdeling. Hoe lang Ruben in het ziekenhuis moet blijven hangt natuurlijk af van hoe het gaat, maar gemiddeld is dit ongeveer 14 dagen. Ikzelf mag waarschijnlijk rond de 4e of 5e dag naar huis om op te knappen.

Bezoek vinden we onwijs leuk en breekt de dag, alleen mag Ruben geen bezoek ontvangen ten tijde hij op de IC ligt. Maar dan kom je maar gezellig naar mij toe 🙂
Wanneer hij naar de kinderafdeling mag dan zullen hij en Mariek het zeker leuk vinden om bezoek te ontvangen. App wel eerst even van te voren voor de bezoektijden en misschien vragen we je om iets mee te nemen, bijv een happie avondeten voor Mariek!

Om alle apps voor te zijn met de vraag naar het adres voor een kaartje;
AMC
Meibergdreef 9
1105 AZ  Amsterdam
Kinderafdeling G8 Noord – Ruben Buis

!!!———————————————————————!!!
Om in deze laatste week geen virusjes of andere kwaaltjes op te lopen hebben we een deurstop ingesteld. Oftewel even geen bezoek aan huis!  We willen geen risico lopen dat Ruben net wat zal oplopen en dat daardoor de transplantatie moet worden gecanceld.

