Het begon allemaal met een mailtje van de Nierstichting aan alle collectanten, of ik mee wilde doen aan de Santa Run?  De Santa Run is een route van 3km door de stad waar deze gehouden wordt, deze mag je lopend of rennend afleggen.  De Santa Run wordt op 18 plaatsen gehouden door heel Nederland en de opbrengst hiervan gaat naar goede doelen waaronder dit jaar de Nierstichting.

Oh ja, dacht ik, dat is elk jaar dat ge-ren door de binnenstad in een kerstman-pak!
Elk jaar lees ik het in de krant en iedere keer denk ik, dat is leuk, volgend jaar niet vergeten dat dat er is en dan ga ik meedoen want 3km red ik net aan.
Je mag ook wandelen dus het valt niet op als ik stil val…
En nu werd ik er een keer aan herinnerd maar kon ik niet meedoen!
Dus Mariek moest maar meedoen…
Maar die liet ik niet alleen rennen dus hier en daar wat rondgevraagd en ik eindigde met 20 kerstmannen!  Eh, bedoel kerstvrouwen…en één kerstman.
Voor het gemak doopte ik ze om in Team Ruben met bijbehorende logo en groepsapp en om de fanatiekelingen op scherp te zetten kon de snelste, de Cup met de Grote Oren winnen.

img_6418
Het was een zeer geslaagde dag, een groot gedeelte kwam naar ons huis toe waar ik alle kerstman-pakken had liggen.  Omkleden, startnummers op, de Ruben-button op en naar de binnenstad van Den Helder waar we de rest ontmoetten.  Buren in de straat keken raar op toen alle kerstmannen uit het huis kwamen gelopen.

Het weer was perfect, goede sfeer door het blaaskapel de Snoeshanen (dacht ik) en de winkels waren open dus er was ook genoeg volk ter aanmoediging.
Om ze allemaal een beetje warm en losjes aan de warming up te krijgen proostte we eerst met een (uiteraard) Flugeltje.  Na de warming up was het zover en werden de kerstmannen los gelaten.  Het parcours hadden ze erg leuk opgezet, er moest eerst een klein rondje om een winkelblok gerend worden zodat ze eenmaal voorbij de finish-plek kwamen.  Hierna volgde een groot rondje waarna de finish volgde en ze allemaal welverdiend een medaille omgehangen kregen.

Team Ruben werd nog eervol vermeld omdat we met zo’n leuke, grote groep waren.
Hierop besloot de organisatie, en omdat ze bekend waren met deze blog, de inleg van Team Ruben in zijn geheel aan de Nierstichting te doneren en deze niet te delen met het andere goede doel. Onwijs tof! Al met al is er die dag een mooi bedrag van € 1750,- opgehaald voor de Nierstichting.
Voor volgend jaar zaak om nog meer kerstmannen te charteren en een nog mooier bedrag van te maken.  Geld is belangrijk, zeker nu met de ontwikkeling voor de kunstnier. Bij de naam kunstnier denkt men snel aan een 3D geprinte nier die de transplantatie nier vervangt maar dit is niet het geval. De kunstnier is een kleiner, vervangend apparaat van het huidige dialyse-apparaat. Voor meer info, klik hier.
Want we moeten wel realistisch zijn, zijn nieuwe nier gaat helaas niet zijn hele leven mee en dan zou het fijn zijn dat er betere apparaten beschikbaar zijn dan nu het geval is.
Ook al blijft het ‘spreekwoord’ van kracht; Dialyseren is geen leven, maar overleven.

Einde van de dag was ik gesloopt en voelde het alsof ik 3km had afgelegd, maar het was het zeker waard. Volgend jaar doen we het weer, aanmelden kan nu alvast bij mij 😉

